Jaarbeurs maakt gebruik van cookies

Voor een optimale gebruikerservaring maakt Jaarbeurs gebruikt van cookies.
Meer informatie hierover vind je in ons cookie statement.

Ja, ik accepteer cookies
NEWSROOM

Jaarbeurs Corporate

 

beursnaam

De bikkel van Jaarbeurs: Sylvana

Na de dood van Bart de Graaff richtten familie en vrienden de Bart de Graaff Foundation op, uit eerbetoon en ter nagedachtenis aan de bevlogen programmamaker, brutale held, omroepbaas en inspirator. Bart de Graaff liet zich, ondanks zijn nierziekte, nergens van weerhouden. Met onvoorstelbaar veel doorzettingsvermogen, kracht en humor schopte hij het via een succesvolle carrière als programmamaker tot voorzitter van zijn eigen publieke omroep: BNN.
 

Bikkels


Barts bijnaam was Bikkel, simpelweg omdat hij een bikkel was. De Bart de Graaff Foundation is er om – geheel in de stijl van Bart – andere Bikkels te helpen. Jonge ondernemers als Bart met een niet te stuiten ambitie, ondanks hun ziekte of beperking. Gedreven en daadkrachtige jonge ondernemers, die op een eigenzinnige en gedurfde manier hun bedrijf willen realiseren. Wij helpen Bikkels, jonge mensen met een levensbepalende lichamelijke beperking, met het starten van hun eigen bedrijf.

De bikkel van Jaarbeurs


Met trots helpen wij onze bikkel, Sylvana, met het realiseren van haar droom: het opzetten van een eigen ‘schoonheidssalon’ op wielen. Een bus waar de schoonheidsspecialiste mee op pad kan, zodat ze mensen kan bereiken die normaal niet zomaar naar een salon kunnen. Op locatie, bij bijvoorbeeld ouderentehuizen of instellingen waar mensen zijn met een beperking. Maak kennis met Sylvana, een positieveling in hart en nieren.

Ontmoet Sylvana


Sylvana is 28 en woont in Waalwijk. Ze is gelukkig in de liefde, maar ook in het leven. Al 9 jaar is ze afgestudeerd schoonheidsspecialiste, maar ook visagiste, masseuse én grimeuse. Sylvana heeft na haar afstuderen een aantal jaren gewerkt bij de salon Spa Puur in Tilburg. Toen ze ziek werd op haar drieëntwintigste is ze hiermee gestopt. Vanaf haar 18e had ze al klachten, maar nu pas werd ze gediagnosticeerd. Sylvana heeft een zenuwziekte waardoor ze nu de wereld alleen kan verkennen in een rolstoel. En het voelt voor haar, zo geeft ze zelf aan, inmiddels alsof de rolstoel bij haar hoort. “Dit is wie ik ben”.

Bikkel_JaarbeursSylvana is alweer een tijd actief als vrijwilligster bij de Schakelvereniging in Waalwijk, wat ze erg leuk vindt. Maar die ene grote droom blijft bestaan, het opzetten van een eigen schoonheidssalon voor de mensen die ‘minder’ zijn onder ons. Zoals mensen in de woonzorg, in een revalidatiecentrum of instelling verblijven. Sylvana: “Je denkt toch ook aan meiden / vrouwen die ook een beperking hebben net zoals ik. Mensen die niet zomaar ergens naartoe kunnen gaan, maar die er ook mooi uit willen zien en ook in de maatschappij willen blijven meedraaien. Daarom wil ik een schoonheidssalon creëren die ‘op de stoep’ bij mijn toekomstige klanten kan parkeren. Dat wil ik realiseren, en dat kan ik, daar ben ik van overtuigd.”

In de afgelopen jaren heeft Sylvana al van alles geprobeerd om het zelf te realiseren. Ze kreeg veel deuren in haar gezicht. “Banken durven bijvoorbeeld niet in je te investeren” geeft ze aan. De droom leek ver weg, totdat een collega van haar werk haar belde met de boodschap: ze zijn naar je op zoek! Binnen een uur had Sylvana zich ingeschreven voor de challenge van de Bart de Graaff Foundation.

Na een zenuwslopende presentatie over haar droom aan een 16koppige jury, werd ze verkozen tot één van de Bikkels van 2015 / 2016. De presentatie was krachtig én emotioneel. Er waren tranen, maar ook tot drie keer toe een groot applaus.

De rol van Jaarbeurs


Een afgevaardigde van de afdeling P&O binnen Jaarbeurs was lid van de jury en heeft Sylvana onder zijn hoede genomen. Het komende jaar wordt Sylvana begeleid in het realiseren van haar droom met behulp van de kennis en kwaliteiten van de medewerkers van Jaarbeurs. Zo spart ze bijvoorbeeld met de markt manager Zorg, maar ook contacten met anderen worden vlot gelegd.

Toen Sylvana hoorde dat Jaarbeurs haar ging begeleiden was ze dolenthousiast. Vooral door het feit dat de ‘beauty beurs’ onderdeel uitmaakt van Jaarbeurs. Beautyspot.nl trade edition vindt plaats in april 2016. Spannend is het feit dat Sylvana hier haar bus voor het eerst wil gaan laten zien aan het publiek. Want dat is haar doel: haar droom zo snel mogelijk laten uitkomen! Sylvana: “daarnaast weet Jaarbeurs als geen ander de contacten in de markt, en natuurlijk wat erbij komt kijken om een product in de markt te zetten”.

Bikkeldag


Aanstaande vrijdag staat de Bikkeldag op de planning waar Sylvana wederom haar presentatie gaat geven aan de juryleden, de zus van Bart de Graaff, Mirjam en ook Irene Moors zal hierbij aanwezig zijn als ambassadrice. Ook leren de ‘Bikkels’ elkaar kennen, een moment om ervaringen uit te wisselen. Tot slot wordt tijdens workshops de nodige kennis bijgespijkerd.


Voor meer informatie over de Bart de Graaff Foundation en de Bikkels zie:
www.bartfoundation.nl