Jaarbeurs maakt gebruik van cookies

Voor een optimale gebruikerservaring maakt Jaarbeurs gebruikt van cookies.
Meer informatie hierover vind je in ons cookie statement.

Ja, ik accepteer cookies
NEWSROOM

Logistica 2017

28 t/m 30 november 2017 Jaarbeurs | Utrecht

beursnaam

Logistica lift mee op positieve ‘vibe’ in de markt

De logistieke markt is volop in beweging, en dat zal dit najaar ook zichtbaar zijn op de Logistica. De grootste logistieke vakbeurs van Nederland biedt van dinsdag 10 tot en met vrijdag 13 november in de Jaarbeurs in Utrecht ruimte aan een groot aantal exposanten. Behalve de kwaliteit en innovativiteit is ook de breedte van het aanbod van logistieke producten en systemen opvallend. Brand manager Martijn de Weerd van Jaarbeurs: "Iedereen die in de logistiek een stap vooruit wil zetten, moet een dag vrijmaken om de Logistica te bezoeken."

De Logistica komt op het juiste moment, concludeert brand manager Martijn de Weerd. In deze tijd waarin het CBS zijn economische groeicijfers steeds weer naar boven moet bijstellen, heerst er een positieve 'vibe' in de logistieke markt. Bedrijven investeren weer meer in logistieke producten en systemen om de kansen te kunnen grijpen die de economische groei biedt. "De logistiek is natuurlijk een sector die het meteen merkt als de economie groeit. De Logistica is voor iedereen in de logistiek het ideale moment om te zien wat er te koop is op logistiek gebied. Zeker in combinatie met de vakbeurs ICT & Logistiek die gelijktijdig plaatsvindt."

Jaarbeurs heeft voor de Logistica vier hallen gereserveerd, waarvan er twee inmiddels volledig zijn volgeboekt door exposanten. Dat is sneller dan verwacht, stelt De Weerd. "Een aantal aanbieders van producten en systemen dat lang over beursdeelname heeft getwijfeld, doet toch mee nu ze zien hoeveel kansen de markt biedt. Alle grote heftruckmerken zijn vertegenwoordigd, inclusief een nieuwkomer als het Chinese BYD. Ook op het gebied van magazijninrichting hebben we een breed aanbod, met name op het gebied van automatisering en mechanisering."

E-commerce stelt nieuwe eisen
Opvallend in de lange exposantenlijst is het grote aantal verpakkingsspecialisten dat op de beurs vertegenwoordigd is. Daarbij gaat het niet alleen om leveranciers van verpakkingsmachines, maar ook van verpakkingsmaterialen. "Wij merken - ook op andere beurzen - dat verpakkingsleveranciers steeds meer aansluiten op de ketens waarin hun klanten actief zijn. In de logistiek heeft dat alles te maken met de snelle ontwikkelingen op het gebied van e-commerce. Het verzenden van pakketten aan consumenten stelt nu eenmaal andere eisen aan verpakkingen dan leveren aan winkels of groothandels", weet De Weerd.

E-commerce is ook één van de redenen waarom op de Logistica een groot logistiek vastgoed-paviljoen verschijnt. "De vraag naar distributiecentra voor e-commerce-operaties neemt toe, maar ook de hele problematiek rondom stadsdistributie leidt tot kansen en uitdagingen op het gebied van logistiek vastgoed. Daarom koppelen we aan het paviljoen een inhoudelijk programma met lezingen over deze kansen en uitdagingen", stelt De Weerd, die hiermee lokale overheden, vastgoedontwikkelaars en bouwbedrijven een aantrekkelijk en laagdrempelig concept voor deelname aan de beurs biedt. Daarvoor bestaat inmiddels veel belangstelling, naast de grote bouwbedrijven die altijd al op de beurs vertegenwoordigd zijn.

Innovatie voorop
E-commerce is ook het thema van een Scala Logistica, één van de twee demopleinen die op de beursvloer zal verrijzen. Verschillende exposanten demonstreren hier hoe kleine tot middelgrote webshops met moderne technieken zo efficiënt mogelijk hun kleine orders kunnen verzamelen, verpakken en verzenden. Het andere Scala Logistica geeft een inkijkje in het magazijn van de toekomst met verschillende innovatieve, praktisch toepasbare oplossingen op het gebied van casepicking. Het gaat om oplossingen die magazijnmedewerkers ondersteuning en verlichting bieden bij het snel, foutloos, efficiënt, veilig en ergonomisch verzamelen van orders.

Innovatie staat ook voorop bij de uitreiking van de Logistica Award, die dit jaar anders dan voorheen op de beursvloer zal plaatsvinden. "Wij willen het publiek in de gelegenheid stellen om meer kennis te nemen van de innovaties die genomineerd zijn voor de award. De jury is op dit moment bezig om de fraaie lijst met aangemelde innovaties terug te brengen tot drie genomineerden, die op 3 september bekend worden gemaakt. De oplossingen van die drie genomineerden zullen we op de beursvloer aan het publiek tonen."

Veel aandacht voor veiligheid
Behalve aandacht voor nieuwe technologieën en toepassingen vraagt de Logistica ook veel aandacht voor het verbeteren van logistieke processen, met name op het gebied van veiligheid. De BMWT biedt als brancheorganisatie van heftruckimporteurs en magazijninrichters een uitgebreid lezingenprogramma over veiligheid. Verladersorganisatie EVO gaat zelfs een compleet veiligheidsplein inrichten en geeft daarnaast dagelijks workshops waarin behalve technieken en processen ook de factor mens aan bod komt. Ook een groot aantal exposanten haakt in op dit thema met hun aanbod van veiligheidsmiddelen- en systemen. De Weerd: "Bezoekers kunnen antwoord krijgen op alle vragen omtrent veiligheid op de werkvloer."

Behalve een groot en volledig exposantenaanbod en lezingen over veiligheid en vastgoed biedt de Logistica van 10 tot en met 13 november nog meer seminars, demonstraties en informatieve tours. Daarnaast verzorgt het Material Handling Forum een seminar, kiest de jury van de Verkiezing van de Logistiek Manager van het Jaar de drie finalisten, organiseert de vLm speeddates tussen talenten en bedrijven en komen de HBO-studenten op dinsdag naar de beurs voor een studieopdracht. De Weerd belooft een mooie beurs: "De voorgaande edities van de Logistica trokken net iets minder dan 20.000 bezoekers. Gezien het positieve sentiment in de markt en de breedte van het aanbod verwachten we nu de grens van 20.000 bezoekers te passeren."