NOT 2019 podium voor uitreiking Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek

Op donderdag 24 januari 2019 worden de winnaars bekendgemaakt van de Nationale Prijs voor de Onderwijsjournalistiek, de werkbeurs Onderwijsjournalistiek van het Onderwijsfonds COCMA en de door de Onderwijsraad ingestelde Fons van Wieringenprijs, de prijs voor de beste onderwijsblog. Dat gebeurt tijdens NOT 2019, het grootste onderwijsevent in Nederland. NOT 2019 richt zich op professionals in de kinderopvang, het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs en vindt plaats van 22 tot en met 26 januari 2019 in de Jaarbeurs in Utrecht.

Het is de tweede keer dat de Stichting Stimulering Onderwijsjournalistiek en de Jaarbeurs, mede met het oog op de prijsuitreiking, een samenwerking zijn aangegaan. Pieter Leenheer, secretaris van de Stichting Stimulering Onderwijsjournalistiek, is daar blij mee. “NOT 2019 is hét event om deze journalistieke onderwijsprijzen uit te reiken. Natuurlijk zorgen we weer voor een actueel inhoudelijk programma met interessante keynote en zaaldiscussie, waarna de juryvoorzitters de prijzen zullen uitreiken. Omdat de NOT om het jaar plaatsvindt, is debatcentrum De Balie in de ‘even’ jaren onze gastheer.”

Evenwichtige onderwijsjournalistiek

Om evenwichtige journalistieke berichtgeving over het onderwijs te stimuleren reikt de Stichting Stimulering Onderwijsjournalistiek sinds 2007 de Prijs voor de Onderwijsjournalistiek uit. In 2013 kwam daar de werkbeurs bij van het Onderwijsfonds COCMA en in 2017 de Prijs voor de beste onderwijsblog voor bloggers uit het onderwijsveld, ingesteld door de Onderwijsraad. Met het uitloven van deze prijs wil de Onderwijsraad het publieke debat over onderwijs via sociale media bevorderen. De prijs is vernoemd naar oud-voorzitter Fons van Wieringen, die zelf veel over onderwijs heeft geschreven. Komende editie wordt daar voor het eerst een aanmoedigingsprijs aan toegevoegd voor een veelbelovende beginnende onderwijsblogger.

Steun in de rug

Het is de ambitie van de stichting om een steun in de rug te zijn voor onderwijsjournalisten. “We merken dat journalisten zich gesterkt voelen in hun focus op onderwijs”, legt Leenheer uit. “Ook zijn er soms mooie spin-offs. Zo besteedde de winnaar van 2012, onderwijsredacteur Jan Dijksma van de Leeuwarder Courant, het geldbedrag aan het instellen van een eigen prijs voor de beste onderwijsjournalistieke werkstukken van Friese opleidingen. Soms is er één winnaar, maar enkele jaren geleden won bijvoorbeeld de gehele redactie van Didactief de prijs voor hun Cito-dossier.”

Eer

Rik Kuiper en Janny Groen waren de winnaars van de vorige editie. Zij ontvingen de Prijs voor de Onderwijsjournalistiek 2018 voor hun artikel ‘Wie blijft is een landverrader’, gepubliceerd in de Volkskrant. De jury prees beide journalisten ‘om hun degelijk onderzoek op basis van goede bronnen. Hun reportage laat zien wat de effecten zijn van de coup in Turkije op een school in Zaandam. Het verhaal is bovendien spannend om te lezen’, aldus het juryrapport.
Kuiper kijkt blij terug op de toekenning: “Het is natuurlijk altijd een eer om een prijs te ontvangen. Om eerlijk te zijn hadden we absoluut niet verwacht dat we hem zouden winnen. Ons verhaal ging over een school die in handen zou zijn van aanhangers van de Gülenbeweging. In de nasleep van de mislukte coup in Turkije haalden veel ouders hun kinderen van de school af. In korte tijd veranderde een school die wilde uitbreiden, in een school die leegliep. Wij hadden het idee dat het eerder een maatschappelijk verhaal dan een onderwijsverhaal was, maar gelukkig dacht de jury daar anders over.”

Grip

Kuiper vindt goede onderwijsjournalistiek erg belangrijk. “Alle kinderen gaan naar school, er werken honderdduizenden mensen in het onderwijs, er gaan tientallen miljarden euro's in de sector om”, schetst de onderwijsjournalist. “Toch zijn er maar weinig journalisten die goed ingevoerd zijn.” De reden, vermoedt Kuiper, is dat het best lastig is om grip te krijgen op de vaak taaie materie. “Achter elk nieuwsfeit - of het nu gaat over de rekentoets, curriculumherziening, lerarentekorten, lumpsum of salarissen - liggen stapels rapporten van commissies en onderzoeksinstellingen. En als je al grip op de materie hebt, dan moet het je nog lukken om het smakelijk te vertellen, bijvoorbeeld door een goede casus te vinden die je kunt uitdiepen. Ook dat is niet altijd eenvoudig.”

Prijzengeld

Net als bij de eerdere edities kennen drie onafhankelijke jury’s de geldprijzen toe: 2.000 euro voor de Prijs voor de Onderwijsjournalistiek, juryvoorzitter is NRC-ombudsman Sjoerd de Jong, en 1.500 euro voor de Blogprijs, juryvoorzitter is Richard Toes, voorzitter van het college van bestuur van het Wartburg College in Rotterdam en Dordrecht en lid van de Onderwijsraad. Juryvoorzitter van de werkbeurs is Harrie Broekman. Hij is voorzitter van het Onderwijsfonds COCMA, dat onder meer activiteiten biedt op het gebied van professionalisering van leraren. De werkbeurs van het Onderwijsfonds COCMA - een bedrag van 2.500 euro - is bedoeld voor een journalistieke productie over de leraar en zijn werk. De beurs stelt journalisten in staat dieper te graven dan via de gebruikelijke (telefonische) interviews na een incident. De inzendtermijn voor alle drie de categorieën is inmiddels verstreken. Begin december worden de genomineerden bekendgemaakt.

Informatie: www.onderwijsjournalistiek.nl

 

-.-.-.-.-.-.-

Jaarbeurs uses cookies

To provide a maximum user experience Jaarbeurs uses cookies on their websites.
For more information see our cookie statement.

Yes, I accept cookies