Programmeerplein op NOT 2019

Programmeeronderwijs, the next level

Op het Programmeerplein van NOT 2019 kunnen bezoekers zelf ervaren hoe simpel, leerzaam en leuk het is om met een groep leerlingen te programmeren. Van het bouwen van websites, apps en online games tot het aansturen van robots en het maken van animatiefilms. Met de activiteiten op het Programmeerplein willen de organisatoren NOT-bezoekers inspireren, zodat zoveel mogelijk leraren en leerlingen samen op programmeeravontuur gaan. 

NOT 2019, het grootste onderwijsevent van Nederland, richt zich op professionals in de kinderopvang, het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs en vindt plaats van 22 tot en met 26 januari 2019 in de Jaarbeurs in Utrecht.

De workshops en sessies op het Programmeerplein worden verzorgd door Bomberbot, FutureNL en Stichting SkillsDojo, drie toonaangevende organisaties op het gebied van programmeeronderwijs. De inrichting van de dynamische leeromgeving van het Programmeerplein wordt verzorgd door Presikhaaf Schoolmeubelen. 

De aanname dat de schoolgaande generatie digitaal vaardig is, omdat ze al van jongs af aan in de weer is met smartphone en tablet, is onterecht. “Deze generatie is in veel gevallen ‘slechts’ consument. Pas als je er genoeg vanaf weet, kun je zelf gaan creëren”, zegt directeur Ronilla Snellen van FutureNL en mede-organisator van het Programmeerplein. “Juist door creatie train je vaardigheden die hard nodig zijn om goed in onze moderne samenleving te functioneren”, vult head of customer satisfaction Kirsten van Smirren van Bomberbot aan. Beiden vinden het belangrijk dat alle kinderen de kans krijgen om digitale vaardigheden te ontwikkelen. “Daardoor krijgen ze een beter beeld van de wereld waarin ze leven en zijn ze beter toegerust voor de toekomst”, aldus Snellen.

Digitale geletterdheid
Steeds meer Nederlandse scholen besteden aandacht aan programmeren. Het maakt deel uit van computational thinking, een van de vier digitale vaardigheden die samen digitale geletterdheid vormen. De drie andere aspecten van digitale geletterdheid zijn ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden en mediawijsheid. 
FutureNL begon enkele jaren geleden met het aanbieden van gratis programmeerlessen in het basisonderwijs, de zogeheten CodeUren. Inmiddels is digitale geletterdheid in de volle breedte het werkterrein van FutureNL. “Het begint allemaal met ict-basisvaardigheden. Snap je de basiswerking van computers en netwerken, dan weet je wat de mogelijkheden en beperkingen zijn”, legt Snellen uit. “Informatievaardigheden en mediawijsheid zijn van belang om bijvoorbeeld online informatie te beoordelen. Wat is fake-nieuws? Welke bronnen kun je wel en niet gebruiken? Als je een website over een bepaald onderwerp wilt maken, moet je niet alleen weten hoe je die website bouwt, maar ook hoe je ‘m met betrouwbare informatie vult en wat de wetgeving zegt over bijvoorbeeld cookies en privacy.”

Aanbod
Met Digi-doener biedt FutureNL wekelijks gratis een nieuwe les voor groep 6 t/m 8 en de brugklas van het voortgezet onderwijs “Op het Programmeerplein laten we zien dat je geen voorkennis nodig hebt om de lessen te geven”, licht Snellen toe. “Ook informeren we de bezoekers over ons speciale programma voor pabo-docenten en -studenten. Doel van het programma is pabo’s bewust te maken van het belang van digitale geletterdheid en ze te helpen bij het integreren van alle onderdelen van digitale geletterdheid in het pabo-curriculum.”

Ook Van Smirren verheugt zich op de NOT. “Op het Programmeerplein laten we de NOT-bezoekers kennismaken met ons lesmateriaal waarmee leerlingen tussen de 8 en 13 jaar oud spelenderwijs leren programmeren. We bieden een gestructureerd lespakket voor leerkrachten met en zonder programmeerkennis, met de focus op computational thinking en mediawijsheid. Als leerlingen aan de slag gaan met programmeren trainen ze bovendien vaardigheden als samenwerken, communiceren, kritisch denken en problemen oplossen. We laten de NOT-bezoekers graag zien hoe we scholen kunnen helpen belangrijke digitale vaardigheden te implementeren in hun onderwijs.” Alle bezoekers krijgen van Bomberbot het aanbod om het lesmateriaal een half jaar gratis uit te proberen in de klas. Van Smirren: “En wil je daarna verder met Bomberbot, dan kan de school licenties aanschaffen of zich aanmelden voor gesponsorde licenties via ons DigiMissie programma.” 

Ook de interactieve missies van SkillsDojo, waarmee bezoekers eveneens op het Programmeerplein kennis kunnen maken, zijn goed in de klas te gebruiken en geschikt voor leerlingen vanaf groep 4. Oudere kinderen kunnen er zelfstandig of in kleine groepjes mee aan de slag. De missies zijn bijvoorbeeld handig voor plusklassen of als zelfstandige les voor extra gemotiveerde leerlingen. Een groot gedeelte van de directe instructie wordt bij SkillsDojo door video overgenomen. Hierdoor heeft de leraar meer tijd voor gerichte ondersteuning en coaching van de leerlingen.

Zo biedt het Programmeerplein genoeg aanbod om uit te proberen wat bij je school past.

https://www.lessonup.com/app/channel/futurenl/series 
https://bomberbot.nl 
https://www.skillsdojo.nl/

Jaarbeurs uses cookies

To provide a maximum user experience Jaarbeurs uses cookies on their websites.
For more information see our cookie statement.

Yes, I accept cookies